Projektowanie logotypu

Projektowanie logotypu jest niezwykle trudnym, ale i najważniejszym procesem w tworzeniu całej identyfikacji firmy, wydarzenia, instytucji etc. Logotyp jest swego rodzaju kierunkowskazem, który wyznacza drogę grafikowi w późniejszym procesie tworzenia elementów graficznych, dobieraniu typografii i spójnej kolorystyki. Jak więc zacząć projektować logo, mając świadomość tego, że spoczywa na nas tak odpowiedzialne zadanie. Na początku dowiedzmy się jak najwięcej o firmie z którą mamy zawiązać współpracę. Czym się zajmuję, jaki produkt reprezentuje, jakie ma oczekiwania co do logotypu. Dobry grafik to przede wszystkim dobry słuchacz. W razie wątpliwości zadawajmy pytania, notujmy, zróbmy research w internecie, a dopiero potem zacznijmy od szkiców koncepcyjnych. Istnieją dwie techniki, dzięki którym możemy skrócić czas tworzenia głównego zarysu logotypu. Pierwsza z nich to mapa myśli, która bazuje na podstawowych skojarzeniach. Żeby dokładnie przybliżyć ten proces posłużę się żywym przykładem wykonania logotypu, które zostało zlecone naszej firmie. Mieliśmy wykonać logo dla wydarzenia, którym były Międzynarodowe mistrzostwa w robieniu pizzy. Tworząc swoją mapę myśli kierujmy się pierwszymi skojarzeniami związanymi z tym wydarzeniem. W centrum mapy znajduje się nazwa wydarzenia lub firmy. Następnie tworzymy odnogi pierwszych skojarzeń. A więc: pizza, puchar, piec do pizzy, szpatuła, ogień, nóż do pizzy etc. Następnie rozpiszmy mniej istotne elementy jak: ser, ciasto, czapka kucharza itp., następnie kolorystyka: czerwony, żółty, czarny. Mając elementy rozpisane na kartce wybierzmy tylko te, które najbardziej ze sobą współgrają naszym zdaniem, łącząc je strzałkami. Mając już główne elementy, z których ma składać się nasz logotyp, zacznijmy je wizualizować. Narysujmy je tak jak umiemy, tworząc wiele różnych kombinacji. Nie spoczywajcie na laurach, nie wystarczy kilka rysunków, trzeba ich zrobić tyle aż stwierdzicie, że wykorzystaliście wszystkie możliwe pomysły. Następnie oddajecie szkice do akceptacji, dopiero wtedy możecie projektować na komputerze. Jest to technika dla mniej doświadczonych grafików, ale każdy musi od czegoś zacząć. Druga technika polega na rysowaniu elementów składowych potencjalnego loga i łączenia ich w różnych kombinacjach, włączając zestawienia typograficzne. Jest to proces uproszczony i wymaga większego doświadczenia w projektowaniu. Tutaj liczy się znajomość kompozycji. Niektórzy specjaliści zaczynają od razu projektować na komputerze, wymaga to także umiejętnego posługiwania się programem. Ważna uwaga: logotyp projektujemy w Ilustratorze! Wykluczone jest używanie do tego celu Photoshopa ponieważ jest on  przeznaczony do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej a nie wektorowej jak Ilustrator. Kiedy klient wybierze zarys loga, przechodzimy do projektowania wstępnego projektu. Musimy trzymać się ściśle określonych składowych loga, jeśli chcemy diametralnie zmienić koncepcję, co może się zdarzyć w trakcie projektowania na komputerze, musimy uzyskać aprobatę klienta. Projekty nie musza być od razu dopieszczane, ważne żeby klient na bieżąco miał wgląd w postępach odnośnie loga.   Klient wybiera spośród projektów jeden, który najlepiej odpowiada jego wymaganiom, lub wybiera składowe kilku projektów i prosi o utworzenie jednego spójnego pomysłu. Wtedy możemy zacząć powoli dopieszczać projekt i lekko go modyfikować, tak aby logo było zarazem ciekawe i spójne kompozycyjnie.   Następnym etapem będzie dobór odpowiedniej kolorystyki, nie szalejmy z barwami, ograniczmy się do kilku kolorów, które będą ze sobą współgrały. Na przykładowych ilustracjach widoczny jest piec, a więc kamień, zastanówmy się nad różnymi odcieniami jakie występują w naturze. Potem ogień jaki ma kolor i czy możemy go przypisać także do innych elementów. Oto przykłady: Logotyp z prawej najbardziej przypadł naszemu klientowi do gustu. Ale czy to koniec pracy? Teraz nadszedł moment w którym to my musimy zdecydować czy jest to projekt satysfakcjonujący również zespół grafików. Stwierdzamy, że logotypowi brakuje głębi. Więc dodajemy cienie. Różnica jest praktycznie niezauważalna ale odczuwalna. Cienie nadają logotypowi głębi i sprawiają, że jest ono bardziej atrakcyjne wizualnie. Jeśli mamy czas, odkładamy nasz projekt na kilka dni, aby wrócić do niego na świeżo. Potem okazuje się jednak, że trzeba wprowadzić pewne zmiany, aby projekt cieszył oko nie tylko klienta ale także nasze. Oto produkt końcowy gotowy do wysłania klientowi.   Każdy logotyp wymaga ogromu pracy i cierpliwości. Na pozór kilka wygiętych kresek loga jest dokładnie przemyślane przez zespół grafików. Logotyp musi być identyfikowalny zanim jeszcze zwrócimy uwagę na typografię. Musimy podchodzić do swojej pracy uczciwie. Wypuszczając produkt niekompletny lub niedopracowany narażamy na szwank nie tylko wizerunek firmy ale i swój własny.